Co to są teksty zapleczowe? Jak pisać zapleczówki? Jak umieszczać w nich frazy? Po w ogóle tworzy się artykuły na zaplecze pozycjonerskie? Chcesz się tego dowiedzieć? Świetnie! Przygotowałam poradnik, który pomoże Ci w zrozumieniu tych treści. Dzisiaj teksty zapleczowe są znacznie lepszą inwestycją niż precle SEO. Są droższe, ale wartościowsze, dłuższe i po prostu lepiej działają. To wystarczy, żeby bliżej im się przyjrzeć.
Czym są teksty zapleczowe?
Teksty na zaplecze to artykuły będące taką pośrednią formą między preclami a wartościowymi treściami. Teksty SEO tworzone pod zaplecze pozycjonerskie cechują się:
- Poprawnością ortograficzną, interpunkcyjną i stylistyczną.
- Średnią wartością merytoryczną.
- Długością przynajmniej 2000 zzs (mogą być dłuższe i często są).
- Zawartością słów/fraz kluczowych.
Tak można by w skrócie określić ten rodzaj treści. Wielu copywriterów pisze zapleczówki w taki sposób jak teksty na presell page. Posiadają one tytuł i bloki tekstu, ale… nie są atrakcyjne wizualnie. Firma copywriterska GRAWITACJE podchodzi do tych tekstów inaczej. Nadajemy im atrakcyjne tytuły, a w treści umieszczamy podtytuły i wypunktowania. Dzięki temu teksty zapleczowe na pierwszy rzut oka niczym nie różnią się od wartościowych artykułów na strony internetowe. Jedyna różnica tkwi w tym, że mają mniejszą wartość merytoryczną i nie są tak bardzo dopracowane. Wcale nie oznacza to natomiast, że nie mogłyby znaleźć się na tematycznej stronie…
Teksty SEO pod zaplecze nie muszą być elaboratami. Mają to być proste treści, dobrze zaprezentowane i odpowiednio nasycone frazami kluczowymi. Tekst zapleczowy musi być tematyczny. Jeżeli fraza i tematyka dotyczy przykładowo lamp, to tekst powinien traktować o lampach i wystroju wnętrz. Nie można napisać tekstu o biżuterii i wpleść tam na siłę frazy związane z lampami. Trzeba trzymać się tematyki strony pozycjonowanej.
Nie wolno upychać słów i fraz kluczowych. Treść tekstu zapleczowego powinna wyglądać naturalnie. Pierwsza fraza powinna się pojawić nie wcześniej niż po 150 pierwszych znakach. Najlepiej, gdyby umieszczono ją w środku tekstu lub pod koniec.
Oczywiście nie można się też sztywno trzymać zasady, że tekst zapleczowy ma być „średni merytorycznie”. Niektóre zaplecza pozycjonerskie są tak wartościowe, że określenie „tekst zapleczowy” odnosi się wyłącznie do przeznaczenia, natomiast same artykuły mogą być wysokiej jakości. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb pozycjonowanej strony i wymagań klienta.
Po co tworzy się artykuły na zaplecze?
Teksty zapleczowe umieszczane są na zapleczu pozycjonerskim. Zaplecze to jest zbiorem stron, które mają za zadanie pozycjonować stronę docelową (przykładowo stronę firmową). Wytłumaczę to na przykładzie.
Pan Jacek sprzedaje damskie obuwie. Ma dużą konkurencję, ale tak jak każdy chce, by do jego sklepu internetowego trafiało dużo ludzi. Musi go więc wypozycjonować, czyli podjąć działania, które spowodują, że jego strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania na dane frazy. Teraz sklep Pana Jacka jest na 70 pozycji w Google na frazę „obuwie damskie”. Panu Jackowi zależy natomiast na obecności w TOP 10 Google.
Jacek zgłasza się do firmy pozycjonerskiej, a ta tworzy dla niego kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt stron zapleczowych. Na tych stronach umieszcza tematyczne teksty z podlinkowanymi frazami. Budowanie zaplecza wymaga dużej ilości artykułów, ale też ich dobrej jakości. W publikowanych na zapleczu tekstach znajdą się linki do sklepu Pana Jacka. Dzięki tym linkom Google stwierdzi, że ten sklep jest wartościowy (przecież linkuje się do niego z tylu miejsc) i nada mu wyższą pozycję w SERP-ach. Cel Pana Jacka zostanie osiągnięty.
Google oceniając stronę i nadając jej konkretne pozycje, bierze pod uwagę ok. 200 czynników rankingowych. Jednym z najważniejszych są linki przychodzące, czyli te, które prowadzą do naszej strony. Liczy się już nie tyle ich ilość, ile jakość. Dlatego tworzenie zaplecza SEO daje lepsze rezultaty niż dodawanie artykułów do stron typu presell page.
Nad zapleczem pozycjonerskim możemy mieć pełną kontrolę, budować jego poziomy, tworzyć linki wewnętrzne i wzmacniać dzięki temu pozycjonowany serwis. Jednakże żadna strona zapleczowa nie może istnieć bez treści. To content na zaplecze stanowi tu kluczową wartość.
Ile kosztują teksty SEO na zaplecze?
Koszt tekstów zapleczowych wynosi średnio od 2 do 30 zł/1000 zzs. Ceny tekstów na zaplecze różnią się w zależności od osoby lub firmy, która je wykonuje. Tani copywriter może przygotować teksty, które niczym nie będą się różnić od precli SEO. Profesjonalna agencja copywriterska (np. GRAWITACJE), przygotuje teksty SEO o jakości, którą z powodzeniem można byłoby opublikować na firmowym blogu.
To, ile kosztuje tekst zapleczowy, nie jest związane wyłącznie z jego jakością. Różnice cenowe wynikają również z miejsca, gdzie teksty powstają i ich tematyki. Jasne jest, że copywriter freelancer korzystający z 50% kosztów uzyskania przychodu napisze artykuły na zaplecze taniej. Z kolei firma copywriterska będzie oczekiwała za nie wyższej ceny. Nie ma natomiast wątpliwości co do tego, że bardziej opłaca się zapłacić więcej i odebrać porządną jakość w umówionym terminie. No, chyba że chcesz czekać w nieskończoność i dostać na swoje zaplecze precle…
Jak pisać teksty na stronę zapleczową?
Pisanie tekstów zapleczowych wymaga przynajmniej średniej znajomości tematyki. O ile w preclu możemy pewne rzeczy „domyślić”, a nieznane nam dane „dorobić”, o tyle w przypadku artykułów pod zaplecze pozycjonerskie nie powinno się to zdarzyć.
- Wszystkie podatne w tekstach informacje muszą być rzetelne.
- Pisanie tekstów na zaplecze nie może wiązać się z upychaniem słów kluczowych (tzw. keyword stuffing).
Jeśli artykuły na zaplecze SEO mają mieć frazy kluczowe, trzeba odpowiednio je rozmieścić. Najlepiej byłoby, gdy zostały rozmieszczone w treści równomiernie. To zwiększy czytelność tekstu i uczyni go naturalniejszym. Google zwraca uwagę na naturalność. W „oczach robotów” jest ona bardzo ważna.
Tekst zapleczowy musi mieć tytuł, powinien być podzielony na akapity, zawierać śródtytuły i mile widziane są też wypunktowania. Nie chodzi o to, by były zawarte w każdym tekście. Jednak gdy przygotowujemy, powiedzmy 10 tekstów na jedno zaplecze, to staramy się, by, chociaż połowa z nich miała urozmaiconą strukturę.
Na koniec muszę wspomnieć jeszcze o rzeczy dla mnie oczywistej, ale dla innych niekoniecznie. Tekst zapleczowy musi być unikalny. Zresztą tak, jak każda treść, którą tworzymy na potrzeby Internetu i nie tylko. Nie ma mowy o pisaniu artykułów metodą kopiuj/wklej. Można coś sparafrazować, na czymś się opierać, ale nie ma mowy o plagiatowaniu. Skopiowana treść przyniesie więcej szkody niż pożytku.
Czy pisanie tekstów zapleczowych jest trudne?
Trudność pisania tekstów zapleczowych zależy od tego, jaką wiedzę w danym temacie ma copywriter. Jeżeli zna się na konkretnej tematyce, to może pisać – jak to się mówi – „z palca”. Jeżeli nie zna tematyki, to konieczne jest zrobienie reaserchu i wracanie do źródeł, a to utrudnia i wydłuża czas powstawania treści.
Tak naprawdę pisanie tekstów na zlecenie nie wymaga, by copywriter był specjalistą z danego zagadnienia. Jeżeliby tak było, to musielibyśmy być tak naprawdę omnibusami, jakich świat jeszcze nie widział. Tu natomiast ważna jest nie tyle posiadana wiedza, ile umiejętność znalezienia konkretnych informacji. I oczywiście podania ich w taki sposób, by zadowolone były zarówno roboty wyszukiwarek, jak i użytkownicy.
Pamiętaj, że teksty zapleczowe są czytane przez ludzi. Wiele zaplecz SEO to blogi, nawet takie komentowane i uznawane za zwyczajne strony. Dobra treść ma szansę na lajki i udostępnienia. To, że zaplecze SEO nie jest wartościową, główną stroną, nie oznacza, że mogą na nią trafić słabe artykuły. Pisanie tekstów SEO wymaga świadomości wielu mechanizmów, umiejętnego dobierania fraz kluczowych, stosowania ich odmiany i zachowania spójności treści.
Chcesz zlecić teksty zapleczowe? Przejdź do zakładki Kontakt i napisz nam, jakich artykułów potrzebujesz.
