Blog firmowy – kiedyś element nowatorski, dziś codzienność. Firmy, które inwestują w prowadzenie bloga, są zawsze o krok przed konkurencją. Nie dość, że pomagają swoim klientom, to dodatkowo ułatwiają pozycjonowanie firmowej strony. Sprawdź, jak zlecić prowadzenie bloga i ile to kosztuje.
Prowadzenie bloga firmowego – z czym to się je?
Brak czasu albo umiejętności nie musi być przyczyną rezygnacji z prowadzenia firmowego bloga. Zadaniem tym może się zająć agencja content marktingowa i wtedy wszystkie kwestie publikacji przejmuje ona na siebie.
Pierwszym krokiem do podjęcia współpracy z agencją jest określenie sobie budżetu na prowadzenie bloga. Od tego trzeba wyjść, bo to budżet określa nam ilość wpisów w miesiącu oraz kwestie związane z ewentualnymi grafikami, materiałami itp.
Agencja powinna przesłać brief, który składa się z kilkunastu/kilkudziesięciu pytań dotyczących oferty firmy, oczekiwanych treści wpisów, fraz kluczowych, które powinny się znaleźć w artykułach, czy nawet objętości pojedynczego wpisu.
Po konsultacjach z klientem i po weryfikacji briefu powinien zostać ustalony styl content marketingowy, a najlepiej księga stylu content marketingowego. Dzięki niej wszystkie publikacje będą spójne i odpowiadające zarówno wymaganiom firmy, jak i oczekiwaniom czytelników bloga.
Należy ustalić harmonogram publikacji, przykładowo:
- Publikujemy 2 wpisy w tygodniu, w godzinach 12:00-13:00.
- Publikujemy codziennie o godzinie 16:00, bez niedziel, a wpis z każdego dnia przyporządkowany jest do jednej z sześciu kategorii tematycznych bloga.
Takich schematów publikacji można ustalić wiele, w zależności od grupy docelowej czy charakteru działalności firmy. Prowadzenie bloga firmowego nigdy nie może być oderwane od specyfiki grupy docelowej czy rodzaju produktów bądź usług. Każda grupa docelowa ma pewne godziny wzmożonej aktywności, tak samo, jak każda strona internetowa notuje największy ruch w określonych godzinach.
Agencja content marketingowa powinna przeanalizować zachowania grupy, dane z Google Analitics i trendy Google. To pozwoli „wstrzelić się” z publikacjami w godziny, w których potencjalni czytelni są najbardziej aktywni.
Ważna jest też dokładna analiza słów i fraz kluczowych, które mają pojawiać się w artykułach. Blogi firmowe powinny być wspomagane frazami, tak, by ich funkcjonowanie przynosiło firmie jak największe korzyści. Oczywiście konieczne jest tutaj zachowanie zdrowego rozsądku, bo blog firmowy ma być miejscem użytecznym i atrakcyjnym, a nie podobnym do strony typu pressel pages.
Pisanie bloga firmowego – o czym pamiętać?
- Systematyczność – agencja powinna dać gwarancję publikacji wedle ustalonego schematu. Nie może zdarzyć się tak, że w dniu wymaganej publikacji wpis się nie pojawia.
- Przede wszystkim użyteczność – blog firmowy ma pomagać. Jasne jest, że będziemy przedstawiać na nim produkty lub usługi firmy, ale nie może być on nastawiony na „przeczytaj i kup od nas”. Prowadzenie bloga to umiejętne budowanie świadomości marki, relacji i zaangażowania. To natomiast i tak przełoży się na wzrost sprzedaży.
- Konieczne jest ustalenie źródła pochodzenia zdjęć do bloga – czy dostarcza je klient, czy też agencja copywriterska wyszukuje zdjęcia na płatnych/bezpłatnych stockach, a jeśli płatnych, to jak ma się to do ceny prowadzenia bloga.
Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?
Trudno jest określić sztywny cennik pisania bloga, dlatego, że każde takie zlecenie wygląda inaczej i brane są tu pod uwagę czynniki opisane powyżej. Oczywiście agencja powinna się dostosować do budżetu, jakim dysponuje klient i pod ten budżet ustalić ilość publikacji.
Według naszego cennika prowadzenie bloga wygląda następująco:
- W przypadku publikowania 4 wpisów miesięcznie (3 tys. zzs) – koszt prowadzenia bloga lifestylowego/urodowego/kulinarnego wynosi ok. 200 zł netto.
- Ta sama ilość i objętość wpisów w przypadku blogów technologicznych, medycznych czy finansowych to koszt ok. 300 zł.
- Przy publikacji 8 razy w miesiącu (2 razy na tydzień i teksty po 5 tys. zzs), cennik prowadzenia bloga to analogicznie ok. 600 zł netto (prosta tematyka) i 800 zł netto (tematyka techniczna).
Do tego dochodzi jeszcze wyszukanie i zakup ewentualnych zdjęć.
Te ceny prowadzenia bloga są oczywiście mocno orientacyjne. Wszystko zależy od długości współpracy, zakresu zadań (pełny reaserch, bazowanie na materiałach dostarczonych przez klienta, ewentualny czas poświęcony na wywiady, tworzenie infografik itp.).
Jeżeli chcesz poznać cenę prowadzenia Twojego bloga – napisz do nas. Postaramy się przygotować dla Ciebie atrakcyjną ofertę.
