Zauważyłam, że wokół precli narosło wiele mitów i temat ten nadal nie jest dla wszystkich jasny. W tym tekście postaram się rozprawić z niektórymi dylematami SEO copywriterów i odpowiedzieć na pytania: czym są precle, ile kosztują precle SEO, jak pisać precle i czy pisanie precli jest trudne. W Internecie nie ma chyba jednoznacznej instrukcji pisania takich tekstów i muszę przetrzeć szlaki. Sama się rozbroję, a Tobie nie pożałuję.
Precle (teksty presell page) – co to jest?
Precle, inaczej teksty presell page, to proste artykuły, które wykorzystywane są do pozycjonowania stron internetowych. Artykuliki te mają zazwyczaj od 1000 do 2000 zzs (znaków ze spacjami) i przeznaczone są na strony typu presell page. Strony te zrzeszają duże ilości podobnych artykułów i służą pozycjonowaniu stron na konkretne frazy kluczowe. Każdy precel SEO musi zawierać:
- Tytuł
- Zasadniczą treść
- Słowa lub frazy kluczowe, które będą podlinkowane
Teksty na presell page to najgorsze jakościowo treści, jakie tworzy się na potrzeby pozycjonowania i Internetu w ogóle. Mimo to muszą cechować się pewnymi parametrami. Precle powinny być poprawne pod względem ortografii, interpunkcji i stylistyki. Muszą być też tematyczne (tj. nie wplatamy frazy „rowery” w treść całkowicie skupiająca się na przykład na sukniach ślubnych). Co prawda dopasowanie fraz może być bardzo szerokie, ale jakieś powiązanie ich z treścią powinno jednak wystąpić. Słowa i frazy kluczowe muszą być odpowiednio rozmieszczone w treści. Nie upychamy fraz obok siebie i też nie przesadzamy z częstotliwością ich występowania. Dwie/trzy frazy to wystarczająca ilość w tekście SEO na 1500 zzs. Należy się też starać, aby fraza nie pojawiła się wcześniej niż po pierwszych 120 znakach. Ma to związek z ograniczeniami występującymi na niektórych stronach typu presell page.
Tytuły mogą być krótkie (2-4 słowa), ale mile widziane jest, by w tytule zawarta była któraś z fraz występujących w treści. Precle można pisać jednym ciągiem (tekst w jednym bloku), ale ja preferuję rozdzielanie ich na 2 akapity (wstęp i rozwinięcie połączone z zakończeniem). To moim zdaniem wygląda estetyczniej i naturalniej.
Jeżeli chodzi o konkretne długości i częstotliwość występowania fraz, to powyższe założenia są takimi ogólnymi. Trzeba mieć na uwadze, że każde zlecenie jest inne. Tak więc pisanie precli powinno się opierać zawsze na założeniach przekazanych przez klienta, a jeżeli takich nie ma, to dopiero wtedy stosuje się zasady ogólne.
Czy pisanie precli jest trudne?
Pisanie precli może być bardzo trudne, ale może być też banalnie proste. Być może zabrzmi to nieco dziwnie, ale tak naprawdę wszystko zależy tu od tego, jak szybko myślisz. Ważne jest też to, jak szybko piszesz i jak dużą masz wiedzę. Precle będzie Ci się pisało bardzo łatwo wtedy, gdy:
- Masz dużą wiedzę na różne tematy lub chociaż na ten, o którym będziesz aktualnie pisać.
- Masz zdolność momentalnego formułowania myśli i układania z nich składne, dobrze brzmiące zdania.
- Masz bogate słownictwo.
- Potrafisz szybko pisać na klawiaturze.
- Jesteś kreatywny i wymyślasz w locie.
Właściwie tylko (i aż) tyle potrzeba Ci do tego, żeby pisać dobre teksty SEO pod precle.
Jak pisać precle SEO?
Odpowiedź na pytanie, jak pisać artykuły na precle masz już właściwie w punkcie wyjaśniającym, czym te precle są. Tutaj mogę dodać tylko, że na początku musisz zgromadzić sobie słowa i frazy kluczowe. Jeżeli na konkretne frazy ma powstać kilka, kilkanaście lub więcej tekstów preclowych, to dobrze jest na początku wymyślić do nich tytuły i zapisać je jeden pod drugim. To znacznie ułatwia pisanie precli na zamówienie czy na własne potrzeby.
Teksty preclowe nie wymagają tak naprawdę szczegółowej wiedzy na dany temat. One skupiają się bardziej na „laniu wody”. Chodzi tutaj jednak o to, że tę wodę też trzeba mieć na jakiej podstawie lać. Jeśli nie masz zielonego pojęcia czym jest przykładowo mouse bungee, to nie napiszesz nic na ten temat. Do precli potrzebna jest hasłowa wiedza, przynajmniej podstawy z konkretnego tematu. SEO copywriter, który pisze już od dłuższego czasu, ma zazwyczaj bardzo szeroką wiedzę w wielu tematach i tworzy w locie, nie zastanawiając się nad zdaniami. Mimo to brzmią dobrze i są całkowicie zrozumiałe. Ten poziom wymaga jednak pewnej wprawy.
Napisanie precla to nie wszystko. Trzeba go jeszcze dopracować i sprawdzić. Jasne jest, że gdzieś może się pojawić jakaś literówka lub brak przecinka, ale bardziej rażące błędy nie mogą mieć miejsca. Frazy można pogrubić, podkreślić lub zmienić ich kolor (w zależności od wymagań klienta). Dobrze jest użyć w tekście też odmiany frazy lub fraz. Precle SEO nie muszą być elaboratami, ale powinno się jej bez problemu przeczytać. Jeżeli po napisaniu czytasz swojego precla i nic nie rozumiesz, to jest on do poprawy. Precel nie musi posiadać większej wartości merytorycznej, ale dla każdego powinien być zrozumiały – i dla człowieka i dla robota Google.
Ile kosztują precle?
Cena tekstów preclowych ustalana jest indywidualnie przez każdego copywritera. Zazwyczaj spotkasz się z cenami od 1 zł do 5 zł za 1000 zzs, ale dany copywriter freelancer czy firma copywriterska może wycenić takie teksty SEO na powiedzmy 20, czy 30 zł/1000 zzs. Wyższa cena nie zawsze jest wyznacznikiem wyższej jakości, ale im taniej, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że otrzyma się dobry tekst. Precle też wymaja pracy. Trzeba wymyślić ich treść, spisać ją i sprawdzić całość. Czasami zlecenie na teksty preclowe jest duże, a z jednej frazy czy z małej paczki fraz trzeba wykonać kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tekstów. To wymaga kreatywności, a tym samym też odpowiedniej zapłaty.
Precle SEO – przykłady
Jeżeli opis składowych tekstu preclowego nie jest dla Ciebie jeszcze do końca jasny, to poniżej podaje Ci przykład. Podkreślam – jest to tylko przykładowy tekst presell na 1200 zzs. Użytą frazą będzie „Botox”.
Jak widzisz, teksty preclowe wcale nie są bardzo skomplikowane ani wymagające Po kilku tygodniach pisania można dojść do wprawy i tworzyć je dosłownie w locie. Jeżeli chcesz zlecić pisanie tekstów preclowych lub masz jakieś pytania – zapraszam do kontaktu.
