Sklep internetowy musi mieć opisy produktów. Przynajmniej powinien, a właściciel takiego sklepu musi sobie zdawać z tego sprawę od samego początku – głównie w momencie tworzenia kosztorysu budowy sklepu. Jak przygotować opisy produktów SEO, ile kosztują opisy produktów i o czym należy pamiętać? Zapraszam do zapoznania się z krótkim poradnikiem.
Jeśli chcesz zamówić opisy produktów, napisz na adres kontakt@grawitacje.pl.
Opisy produktów – czym są?
Opisy produktów to teksty, które mają na celu jak najlepsze przybliżenie czytelnikowi produktów oferowanych w sklepie. Opisy obejmują kwestie techniczne i wizualne produktów, a także zastosowanie oferowanych produktów i korzyści wynikające z ich zakupu. Krótko rzecz ujmując, opisy produktów to mniej lub bardziej szczegółowe opisy pozwalające czytelnikowi (być może też przyszłemu klientowi) zapoznanie się z produktami na tyle, aby móc ocenić ich zalety/wady i podjąć decyzję dotyczącą zakupu lub… poszukiwania innego produktu w sklepie konkurencji.
Opisy produktów mają różną długość. Zwykle minimum to 500 zzs (znaków ze spacjami), a maksymalna długość nie jest określona. Opisy mogą mieć równie dobrze długość 2000 zzs lub nawet 10 000 zzs.
Opisy produktów w sklepie internetowym – dlaczego są takie ważne?
Opisy produktów w sklepie internetowym mają tak naprawdę dwa zadania:
– umożliwiać czytelnikom zapoznanie się z produktami;
– umożliwiać lepsze pozycjonowanie sklepu.
1. Opisy produktów a wpływ na potencjalnych kupujących
Żeby zdać sobie sprawę z tego, po co nam w ogóle opisy produktów, trzeba zrozumieć ich zadania. Specyfika sprzedaży internetowej jest całkowicie inna od specyfiki sprzedaży (i zakupów) w sklepach stacjonarnych. W sklepie stacjonarnym potencjalny kupujący ma możliwość dokładnego zapoznania się z produktem – obejrzenia go, przetestowania, sprawdzenia wszystkich informacji zamieszczonych na opakowaniu czy metce, ocenienia wielkości i faktycznej wygody korzystania z tego produktu. Te aspekty są bardzo ważne podczas decyzji zakupowych. Oglądający wie, co kupi. W takim przypadku może bardzo szybko podjąć decyzję.
Kolejną kwestią jest ograniczona dostępność. Załóżmy, że potencjalny klient wchodzi do sklepu komputerowego w małej miejscowości. W tej miejscowości jest tylko jeden sklep, a nasz potencjalny musi kupić komputer i chce go wcześniej obejrzeć. Nie ma czasu jechać po sprzęt do innego miasta. Chce go kupić tu i teraz. W takim przypadku będzie się zastanawiał jedynie nad modelem. Skoro nie ma wyboru, kupi w pobliskim sklepie, a właściciel tego sklepu zarobi.
Całkowicie inaczej wygląda to w przypadku sprzedaży internetowej.
Przede wszystkim potencjalny klient nie ma możliwości obejrzenia i przetestowania towaru. Jedyne, na czym bazuje, to zdjęcia i właśnie opisy produktów. Zdjęcia to za mało, żeby skutecznie sprzedać towar, o ile nie mamy na coś monopolu. W internecie są tysiące sklepów online a jeden i ten sam towar występuje w przynajmniej kilku, a najczęściej w kilkudziesięciu sklepach. Nasz potencjalny nie musi wcale kupować w Twoim sklepie. Jednym kliknięciem przeniesie się do innego sklepu i kupi komputer właśnie tam. Dlatego też celem właściciela sklepu internetowego powinno być jak najdłuższe zatrzymanie potencjalnego kupującego i zaprezentowanie mu produktu w jak najlepszy sposób. Nie można tego dobrze zrobić, jeśli zamówisz tanie opisy produktów.
Oczywiście na decyzję zakupową wpłynie też cena. Nie możesz się łudzić, że jeśli sprzedajesz komputer za 2500 zł, a Twoja konkurencja ma w ofercie ten sam model za 2100 zł, to sprzedaż zagwarantują Ci same opisy. Może tak być, bo ludzie podejmują decyzje na podstawie zestawu różnych odniesień, ale to nadal nie gwarantuje sprzedaży.
Jedno jest natomiast pewne – przygotowując opis, prezentujesz produkt tak dobrze, jak to tylko możliwe. Jeśli cena Twojego produktu jest zbliżona do ceny tego samego produktu w innym sklepie, ale Twój sklep ma wyczerpujący opis, a konkurencja nie, to jest duże prawdopodobieństwo, że internauta kupi właśnie u Ciebie.
Opisy powinny być kierowane do konkretnego człowieka. Dobrze jest wcześniej zbudować sobie personę, czyli naszego wzorcowego klienta i zastanowić się, na czym mu zależy. Tworząc opis dla komputera gamingowego, z pewnością musimy mieć „z tyłu głowy”, że osoba, która szuka takiego komputera:
– potrzebuje wydajności;
– chce korzystać z designerskiego sprzętu;
– jest w stanie zapłacić więcej za jakość;
– musi mieć dużo miejsca na dysku;
– musi mieć możliwość wygodnej gry.
Te dążenia od razu podpowiadają, jakie kwestie powinny być podjęte w tym opisie.
Ważne są szczegóły. Im jest ich więcej, tym internauta lepiej poznaje produkt. W ten sposób obniżamy też częstotliwość wystąpienia sytuacji, w jakiej kupujący nie jest zadowolony z produktu (bo nie znał jego wszystkich cech) i postanawia go zwrócić. Jeśli chcesz zainwestować w porządne dłuższe opisy, to nie można pozostawiać pola na niedomówienia. Opis produktu musi obejmować dokładną specyfikację, bo nigdy tak naprawdę nie wiadomo, na jakie dokładnie cechy dany kupujący zwraca największą uwagę. Dla jednego liczy się waga produktu, dla innego jego wysokość, a jeszcze inna osoba jest przede wszystkim wzrokowcem i estetą, więc szuka produktów, które będą cieszyć oczy.
W opisach warto stosować zwroty, które będą oddziaływały na:
– słuchowców (jeśli to możliwe);
– wzrokowców (to akurat proste, a w dodatku mamy zdjęcia);
– kinestetyków (to też nie powinno sprawiać problemu).
2. Opisy produktów a SEO
Drugą kwestią, jaką trzeba w tym przypadku rozważyć, jest wpływ obecności opisów na pozycjonowanie sklepu online. Zanim potencjalny klient w ogóle obejrzy Twój produkt, najpierw musi jakoś trafić do Twojego sklepu. Można go do niego skierować poprzez różnego rodzaju kreacje reklamowe (banery, linki, filmy promocyjne i tak dalej) lub możemy mu pozwolić samodzielnie trafić do sklepu.
Internauta, który będzie chciał kupić komputer w sieci, wpisze w wyszukiwarkę Google frazę typu:
– komputer do 2000 zł
– tanie komputery Dell
– komputer dla gracza
O ile nie prowadzisz sklepu sprzedającego unikalne produkty, których nie ma nikt inny, o tyle musisz taki sklep pozycjonować, jeśli chcesz, żeby ktokolwiek trafił do niego z poziomu wyszukiwarki. Pozycjonowanie sklepu online wymaga posiadania w tym sklepie treści, czyli opisów produktów i muszą być to opisy przede wszystkim unikalne, a dodatkowo odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, w miarę wyczerpujące, pomocne i poprawne pod kątem gramatycznym i stylistycznym.
Powiesz, że takie opisy dostarcza producent komputera. Tak właśnie z reguły jest, tylko że te opisy produktów nie są unikalne, a dodatkowo rzadko kiedy tworzone typowo pod SEO. Z tych opisów korzysta wiele stron internetowych, więc Twoja niczym się nie wyróżni. Będzie mieć powieloną treść, a to pierwszy gwóźdź do trumny dla Twojego sklepu.
Opisy produktów w sklepie online muszą być unikalne. Musisz je stworzyć lub zlecić ich napisanie copywriterowi. Jeśli nie wiesz, jak pisać opisy produktów, lepiej nie tracić czasu, bo efekt może być mizerny.
Opisy produktów – struktura
Każdy opis produktu powinien mieć tytuł i właściwą treść. Tytuł opisu to zwykle nazwa produktu w Twoim sklepie. Treść to tekst, który umieszczasz (w zależności od budowy sklepu), w sekcji krótkiego opisu lub sekcji długiego opisu.
Przykładowo w Presta Shop znajdują się dwa pola na opis:
– krótki opis – miejsce na podstawowe informacje, które pojawiają się obok zdjęcia produktu;
– długi opis – miejsce na szczegółowe informacje, które pojawiają się pod zdjęciem i krótkim opisem.
Oprócz tego każda strona sklepu ma też sekcję meta title i meta description, czyli miejsce na meta tytuł i meta opis strony.
– meta title dla produktu – tytuł strony, do tej pory miał 55-60 znaków, teraz może mieć nawet 71 znaków;
– meta description dla produktu – krótki opis zawartości danej strony, do niedawna miał 150-170 znaków, a teraz może mieć już do 300 znaków.
Sekcje meta title i meta decription są przeznaczone dla robotów Google i są to jednocześnie treści, które wyświetlają się internautom w wyszukiwarce.
Opisy produktów SEO – optymalizacja tekstów
Opisy produktów SEO oprócz wspomnianej wyżej konstrukcji składającej się z tytułu, właściwiej treści i meta danych muszą być też odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli pod kątem wyszukiwarek. Cóż nam po długich i kwiecistych opisach, które tak naprawdę nie są odpowiednio nasycone słowami i frazami kluczowymi?
Jeśli opisy produktów SEO mają działać, muszą być napisane w odpowiedni sposób. Przede wszystkim na samym początku trzeba sobie przygotować zestaw słów i fraz kluczowych dla danego opisu. Zasadniczo każdy opis powinien mieć jedną najważniejszą frazę, pod którą będzie optymalizowany, ale dodatkowo może mieć też dodatkowe frazy.
Dla przykładu:
Chcesz stworzyć zestaw fraz dla komputera multimedialnego ze średniego segmentu cenowego. Cena, jaką przyjąłeś w swoim sklepie to 2499 zł.
W takim przypadku opis produktu w Twoim sklepie powinien bazować na tej najważniejszej cesze danego produktu, czyli przede wszystkim na jego nazwie. W takim przypadku można byłoby przyjąć frazę „komputer multimedialny”, niestety taka fraza jest bardzo popularna. Duża konkurencyjność spowoduje, że nawet przy najlepszym opisie tego komputera i inwestycji w pozycjonowanie, strona produktu może nie osiągnąć dobrych pozycji w Google.
W tej sytuacji warto wykorzystać frazę z długiego ogona i sięgnąć po kolejną cechę omawianego komputera, czyli jego cenę. Komputer kosztuje 2499 zł, więc mieści się w segmencie cenowym do 2500 zł. Stworzenie odpowiedniej frazy pod optymalizację opisu SEO jest tutaj bardzo proste. Fraza będzie brzmiała „komputer multimedialny do 2500 zł”.
Zoptymalizowanie opisu produktu SEO pod taką frazę może dać zdecydowanie lepszy rezultat niż stworzenie opisu bazującego na frazie „komputer multimedialny”. Im bardziej konkurencyjna jest branża, w jakiej działasz i im popularniejsze są produkty, które sprzedajesz, tym bardziej wskazane jest, by optymalizować opisy produktów pod frazy z długiego ogona.
Zagęszczenie fraz w opisie SEO produktu
Wiele lat temu strony pozycjonowało się, upychając słowa kluczowe w opisach. Na szczęście algorytm pozycjonowania został zmieniony na rzecz jakości opisów, przy zachowaniu odpowiedniej częstotliwości występowania słów i fraz kluczowych. Fraz nie powinno być w opisie więcej niż 2%, ale nawet przy takim nasyceniu tekst wygląda czasami dość sztucznie, więc najlepiej byłoby nie przekraczać 1,5% nasycenia tekstu wybraną frazą.
Jeśli słów kluczowych będzie za mało, to roboty wyszukiwarek uznają, że tekst nie dotyczy wskazanego słowa. Jeśli będzie ich za dużo, uznają, że dopuszczono się keyword stuffing, czyli upychania słów kluczowych, a to działanie jest niezgodne z wytycznymi Google w sprawie pozycjonowania stron internetowych. Opisy produktów pod SEO powinny być odpowiednio nasycone słowami kluczowymi, ale w taki sposób, by tekst był naturalny.
Im dłuższe są opisy SEO produktów, tym więcej fraz można zastosować i analogicznie – im opis jest krótszy, tym tych fraz powinno być mniej. Fraza musi występować w tytule, czyli w nazwie produktu, w sekcji keywords, czyli słów kluczowych, w podtytule i w treści. Ważne jest, by używać fraz kluczowych również w odmienionych formach. Zamiast „komputer multimedialny do 2500”, „komputery multimedialne do 2500 zł”.
Opisy produktów – cena
Właścicieli sklepów internetowych ciekawi przede wszystkim, ile kosztują opisy produktów. Cena może być w tym przypadku bardzo zróżnicowana. Research na stronach copywriterów freelancerów i agencji copywritingu pokazał mi, że ceny opisów produktów zaczynają się od 5 zł netto za 1000 zzs i dochodzą nawet do 100 zł za 1000 zzs.
W firmie GRAWITACJE za opisy produktów zapłacisz obecnie 20 zł netto/1000 zzs.
Tak naprawdę cena opisów produktów zależy od kilku czynników:
– osoby piszącej te treści, bo równie dobrze może być to profesjonalny copywriter, jak i student, który chce sobie dorobić;
– jakości opisów, a ta może być bardzo różna;
– czasu oczekiwania na opisy – im krótszy, tym zwykle cena jest wyższa.
Co może się stać, kiedy zamówisz tanio opisów produktów? Cena, jaką przyjdzie Ci zapłacić, może być i tak zbyt wysoka, jak na jakość, którą otrzymasz. Zawsze powtarzam, że jeśli coś jest bardzo tanie, to prawie na pewno nie może być dobre. Bardzo często zdarza się, że tanie opisy produktów, to tak naprawdę opisy skopiowane z innych stron i tylko czasami nieznacznie zmienione. Tanie opisy produktów mogą być niezgodne z faktyczną specyfikacją produktów, niedopracowane lub stworzone w taki sposób, że w ogóle nie będą zachęcały do zakupu. Mało tego, takie opisy mogą być skopiowane z zagranicznych stron, przetłumaczone translatorem i tylko nieznacznie poprawione. Uwierz, że nie chcesz mieć w swoim sklepie takich treści.
Droższe opisy mocniej obciążą budżet Twojego sklepu internetowego, ale za to prawie na pewno będą na tyle dobre, że pozwolą Ci osiągnąć odpowiedni rezultat w postaci sprzedaży. Jeśli będą to zachęcające i przemyślane opisy produktów SEO, to sprzedaż ta będzie generowana zarówno umiejętnością odpowiedniego przestawienia cech produktów, jak i lepszego pozycjonowania stron sklepu.
Opisy dla setek czy tysięcy produktów
Sklep sprzedający kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt produktów zwykle nie powinien mieć problemu z zamówieniem opisów produktów w firmie copywritingowej. W takim przypadku koszt opisów wyniesie (w zależności od ich długości) od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Gorzej pod kątem finansowym sprawa wygląda w momencie, kiedy potrzebujesz setek albo nawet tysięcy opisów produktów do sklepu online. Koszt takich opisów mógłby być naprawdę duży, a ta inwestycja nie zawsze się zwróci, bo np. części produktów nie będziesz mieć już w ofercie za rok czy dwa. Pojawią się nowe i konieczność przygotowania kolejnych opisów. Jak z tego wybrnąć?
Możesz pójść kilkoma ścieżkami. Zamówić opisy produktów tylko dla tych towarów, które najlepiej rokują w sprzedaży, zamówić opisy synonimizowane dla podobnych produktów (nie zalecam), wykorzystać opisy producenta albo zastosować pewien trik. Tym trikiem jest umieszczenie opisów od producenta na grafikach – nie w formie tekstowej. Roboty nie czytają treści z grafiki, więc nie musisz się obawiać duplikatu treści. W takim przypadku warto jednak przygotować dla produktów, chociaż krótkie podstawowe opisy na 500 znaków.
Opisy produktów do sklepu – przykłady
Przykłady opisów produktów mogą być bardzo różne, bo wszystko tak naprawdę zależy od tego, o jakim produkcie piszemy, jakie jego cechy chcemy wyeksponować i jak długi ma być opis. Cały sekret tkwi w tym, by tworzyć zarazem ciekawe, a z drugiej strony zachęcającego do zakupu opisy produktów. Przykłady będą dotyczyły dwóch różnych towarów: kremu do rąk marki Krem (na 1000 zzs) i opisu zachęcającego do zamówienia usługi wykonania… opisów produktów (na 500 zzs).
1.
2.
Opisy produktów SEO – profesjonalne opisy do sklepu
Dobry opis produktu to jeden z kluczowych czynników, które mogą wpłynąć na pozycję sklepu www i wysokość sprzedaży. Firma copywritingowa GRAWITACJE tworzy profesjonalne opisy produktów do sklepów internetowych. Nasze opisy cechują się unikalnością, dużą wartością merytoryczną i poprawnością w zakresie ortografii, stylistyki i interpunkcji.
Opisy produktów to teksty mającego na celu zaprezentowanie zalet produktów osobom odwiedzającym Twój sklep internetowym. W opisie takim umieszczamy wszelkie informacje związane z produktami i sprytnie zachęcamy internautów do zakupu.
Podsumowanie
Jak widzisz, opisy mogą dotyczyć produktów lub usług. Opisywać warto zarówno jedne, jak i drugie. Oczywiście mało jest sklepów, które oferują usługi (chociaż takie też działają), ale opis w jednym i w drugim przypadku spełnia te same funkcje: przybliża ofertę i ułatwia pozycjonowanie strony.
Dokładne zaprezentowanie oferty sprawia, że Twój sklep lub strona odróżniają się od sklepów i stron firm konkurencyjnych, a to bardzo dla zbudowania silnej marki. Dobre opisy co prawda nie zagwarantują Ci zdetronizowania konkurencji, ale przynajmniej zapewnią lepszy start.
PS. Zagęszczenie frazy kluczowej „opisy produktów” wynosi w tym artykule 1,5%. Jak widzisz, tekst wygląda bardzo naturalnie, a mimo to spełnia swoje zadanie, czyli dokładnie wskazuje robotom Google, czego dotyczy.
