Nazwa bloga będzie jego twarzą, więc nie zepsuj tego już na samym początku. Ta jedna, ważna rzecz sprawia, że albo przyciągasz wzrok, albo odstraszasz i ludzie mówią: nigdy więcej. To dzięki nazwie czytelnik identyfikuje daną stronę, zapamiętuje ją i kojarzy z konkretną tematyką. Może Ci się wydawać, że nazwa bloga ma niewielkie znaczenie, ale przyjrzyj się najlepszym blogom – one mają ładne, najczęściej krótkie nazwy, które zapadają w pamięć. Nazwa dla bloga musi być dopracowana, nie możesz wybierać jej na szybko, bo pod nią pisać będziesz już (chyba?) zawsze.
Nazwa na bloga w kilku prostych krokach
-
Nazwa/domena bloga może kojarzyć się z tematyką
Załóżmy, że masz na imię Kamila i uda Cię się kupić domenę kamila.pl albo założyć darmowego bloga kamila.blogspot.com (co z pewnością jest już niemożliwe). Twoja nazwa będzie krótka i rzeczowa, ale nie będzie nic mówić o tematyce, jaką podejmujesz. Jeśli natomiast uda Cię wybrać nazwę, która kojarzy się z tematyką, automatycznie jesteś na wygranej pozycji. Dla użytkownika wystarczy tylko jeden rzut oka i już wie, o czym jest Twój blog.
Łatwiej zbudujesz rozpoznawalność tematyki, ale nie stworzysz własnego brandu. Gdy chcesz tworzyć brand, wybierz nazwę, która będzie tak oryginalna, że będzie się kojarzyć tylko z Tobą.
Jaka nazwać bloga? Przykłady:
- Nazwa bloga modowego – może zawierać w sobie nazwę jakiegoś elementu garderoby lub anglojęzyczną nazwę jakiejś czynności związanej z doborem ubrań lub dodatków. Może również kojarzyć się z szafą, garderobą, konkretnym stylem ubierania.
- Nazwa dla bloga fotograficznego – dobrze byłoby wpleść w nią słownictwo z zakresu designu, może również być neologiznem od słowa <photo> czy <graf>. Może kojarzyć się z konkretnym ujęciem, a nawet modelem aparatu.
- Nazwa blog o urodzie – może zawierać słowo związane z kosmetykami, zabiegami, czy sposobami pielęgnacji. W jej skład mogą wchodzić słowa <kosmetyki>, <uroda>, <piękno> – wszystko to, co będzie się kojarzyć z tematyką urody.
Możliwości stworzenia nazwy jest wiele. Jako copywriter przez cały czas stykam się z tym problemem i wiem, jak trudno w dzisiejszych czasach o dobrą nazwę.
-
Nazwa bloga powinna być możliwie krótka
Im łatwiejsza do zapamiętania jest nazwa, tym lepiej. Jeśli chcesz, żeby blog nosił Twoje nazwisko, a nazwisko masz takie, że większość ludzi nie potrafi go powtórzyć – poszukaj innego rozwiązania. Naczelna zasada mówi, że nazwa powinna być taka, aby można ją było bez problemu podyktować komuś przez telefon i aby osoba słuchająca potrafiła ją dokładnie zapisać.
-
Dłuższe nazwy rozdziel myślnikiem
Czasami aż korci, żeby nazwa bloga składała się z dwóch lub trzech słów, jeżeli już zdecydujesz się na takie rozwiązanie, rozważ, czy nie umieścić między słowami myślnika (-). Wtedy zapis będzie łatwiejszy do odczytania, ale jednocześnie trudniej będzie go podyktować, z czego też musisz zdawać sobie sprawę. Idealna nazwa bloga to jedno lub dwa słowa, które są czytelne i na pierwszy rzut oka łatwo je od siebie oddzielić. Domena mojeautorskierysunki.pl wygląda znacznie lepiej, jeśli zapisana jest: moje-autorskie-rysunki.pl
-
W domenie bloga dobrze jest użyć słów kluczowych
SEO jeszcze jakiś czas temu nakazywało korzystać ze słów kluczowych w domenach, bo było to pożądane pod kątem pozycjonowania. Teraz frazy i słowa kluczowe mają już mniejsze znaczenie, ale nadal się przydają. Jeżeli piszesz o akwarystyce, to dobrze byłoby, gdyby to słowo lub jego odmiana, znalazły się w nazwie Twojego bloga. Wtedy roboty Google spojrzą na bloga nieco przychylniejszym okiem.
Przykład zastosowania słów kluczowych w nazwie bloga:
- AkwariumDamiana – nazwa dla bloga o akwarystyce.
- SuperKosmetyki – dla bloga o urodzie.
- AutoRenowacja – dla bloga traktującego o odnawianiu starych samochodów.
- Książki-Izoldy – dla bloga książkowego.
Przykłady można by mnożyć w nieskończoność. Podane przeze mnie, są proste i może banalne, ale obrazują, jak powinno wyglądać umieszczanie słów kluczowych w nazwie bloga. Piszę o tej zasadzie, bo ona istnieje, ale osobiście skłaniałbym się do budowania brandu na kreatywnej nazwie.
-
Najlepsze rozszerzenie dla domeny bloga
U dostawców domen można obecnie nabyć wszelakie, możliwe rozszerzenia. Rozszerzenie to nic innego jak końcówka .pl, com. czy .eu. Okazuje się, że najbardziej efektywne w naszych realiach, są rodzime rozszerzenia, czyli te z końcówką .pl – takie domeny mają większą wiarygodność i są przez użytkowników oceniane lepiej. Jeśli nie możesz znaleźć czegoś, z rozszerzeniem .pl, zastosuj rozszerzenie .eu – pozostałe tylko wtedy, kiedy naprawdę zależy Ci na jakiejś nazwie, ale wszystkie rozszerzenia są już zajęte.
-
Oryginalna nazwa bloga
Jeśli tworzysz oryginalną nazwę lub neologizm (taki jak np. nazwa mojego bloga Literutopia.pl), to masz pewność, że w sieci jesteś jedyny. Jeśli natomiast wybierzesz nazwę <kosmetyki>, bądź pewna, że niemalże wszystkie możliwe rozszerzenia są już zajęte. Dlatego też polecam dłuższe rozważania nad nazwą i wybranie czegoś, co będzie tak oryginalne, że nie powtórzy się nigdzie indziej. Nawet jeśli ktoś chciałby to skopiować, to Twoja strona będzie już tak popularna, że działania konkurencji nie przyniosą żadnych efektów. Stawiaj na oryginalność, nawet jeżeli początkowo miałaby się wiązać z ryzykiem, że blog będzie trudniej wyszukiwany.
Przykład wartości oryginalnej strony:
Przekonałam się jakiś czas temu, jak niekorzystne jest kopiowanie nazwy. Jeden z moich blogów ma bardzo oryginalną, dwuwyrazową nazwę, ktoś (chyba nawet niechcący) założył stronę o takiej samej nazwie i co najśmieszniejsze, o takiej samej tematyce, a także fanpage na Facebooku różniący się tylko jedną literą na końcu. Natomiast wszyscy użytkownicy trafiali i tak do mnie. W konsekwencji po kilku miesiącach, właściciele tamtej strony zauważyli, że nie dadzą rady mnie przebić i zakończyli działalność. Dziś nie ma po nich już śladu.
-
Unikaj powtórzonych liter i liczb
Jeśli chcesz założyć domenę, która jest już zajęta, czasami może najść Cię myśl, żeby zarejestrować domenę Kasiaa.pl. W takim wypadku musisz się liczyć z tym, że internauci zapamiętają to i tak, jako Kasia.pl z jednym <a> na końcu i trafią całkowicie gdzie indziej, albo po prostu stwierdzą, że w zasłyszanej domenie występuje błąd. O podobnej sytuacji pisałam w przykładzie powyżej.
Z kolei, jeśli założysz bloga dzikiwojownik76432.blogspot.com, masz prawie pewność, że taka nazwa bloga będzie dosłownie nie do zapamiętania. To samo tyczy się wszelkich powtórzonych iksów <x>. Wyjątek stanowią domeny, gdzie liczba jest potrzeba albo stanowi integralną część, np. blog autoserwisu samochodowego, który dostępny jest 24 godziny na dobę, może wyglądać tak – autoserwis24.com
-
Dbaj o poprawną pisownię
Niech Cię nie korci, żeby być zabawnym i stworzyć nazwę z błędem ortograficznym. Nazwa skalasókcesu.pl może być Twoim gwoździem do trumny. Internauci zapiszą ją poprawnie i albo stwierdzą, że Twoja strona nie istnieje, albo potraktują Cię, jako kompletnego idiotę, do którego nie warto nawet zaglądać. Zanim zarejestrujesz domenę, przeczytaj jej nazwę dokładnie minimum 3 razy. Możesz zrobić przecież literówkę, której nawet nie zauważysz i będzie „po ptokach”.
![]() |
-
Nazwa dla bloga firmowego powinna być profesjonalna
Jeśli prowadzisz firmę i bloga firmowego, postaraj się o profesjonalną nazwę. O coś, co zaprezentuje Cię w dobrym świetle, albo stwórz bloga w subdomenie lub katalogu strony firmowej. Zanim zarejestrujesz adres, pokaż nazwę kilku osobom i spytaj, co o niej sądzą i jak na jej podstawie określiliby Twoją działalność. Jeśli blog będzie w subdomenie np. blog.twojafirma.pl – nie musisz się tym martwić, bo nadrzędną rolę przejmuje domena samej firmy. Tak samo jest w przypadku instalacji bloga w katalogu (co przy okazji jest bardzo korzystne pod kątem pozycjonowania, ale o tym innym razem).
W skrócie: wybór idealnej nazwy na bloga, to połączenie zwięzłego przekazu, oryginalności, prostoty zapisu, odpowiedniego rozszerzenia i gry skojarzeń.
Jak wybrać nazwę do bloga, kiedy wszystko jest już zajęte?
Przede wszystkich musisz uruchomić swoje pokłady kreatywności. Nie powielaj istniejących już nazw, spędź trochę czasu nad stworzeniem idealnej nazwy lub powierz to copywriterowi. Z pewnością uda Ci się stworzyć coś, co jest oryginalne, wystarczy tylko, że zaczniesz modyfikować różne nazwy. Możesz zacząć od pierwszych liter słowa, które kojarzy się z blogiem, a następnie dopisywać do niego zakończenia, które będą ładnie brzmieć. Możesz również połączyć zgrabnie dwa słowa, które dadzą finalny efekt tak, jak ja dla bloga Literutopia.pl
Grunt to się nie poddawać i próbować. Nawet jeśli wymyślenie najlepszej nazwy do bloga, zajmie kilka dni, ten czas nie będzie stracony. Dobry brand prędzej czy później zacznie procentować.
