Copywriter to coraz modniejszy zawód. Zapotrzebowanie na copywriterów rośnie w zdumiewającym tempie. Nic dziwnego, że wiele osób zastanawia się jak zostać copywriterem. Powiem Ci to od razu. Musisz mieć dużo wolnego czasu. Potrzebujesz pojemnego dysku twardego (czyt. mózgu), maaaaasę cierpliwości, poczucie perfekcjonizmu i prawdziwe pragnienie, by pisać. Myślisz, że to koniec? O nie, musisz mieć jeszcze tzw. lekkie pióro, zdolność gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji, a także wyobraźnię. Mnóstwo wyobraźni.
Einstein powiedział kiedyś, że „wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy”. Tę myśl powinno się wypisywać na czole każdego, kto chce zostać w przyszłości copywriterem. Adept copywritingu powinien sobie to powtarzać tygodniami, aż stanie się to dla niego tak znajome, jak własne imię. Bo copywriting nie jest ani prosty, ani tym bardziej odtwórczy, tak, jak wiele rzeczy, które robimy w życiu. Zacznijmy jednak od początku: kto/co to jest w ogóle ten copywriter?
Kim jest copywriter? Na czym polega praca copywritera?
W wielkim skrócie copywriter to autor tekstów, haseł reklamowych i nazw. Jego praca utożsamiana jest bardzo często z pracą redaktora w czasopiśmie i rzeczywiście ma z nią wiele wspólnego. Zarówno copywriter, jak i redaktor, zajmują się tworzeniem treści. Różnica jest tylko taka, że ten pierwszy zajmuje się treściami, które mają sprzedawać tudzież pozycjonować strony (czego celem też jest sprzedaż). Ten drugi pisze natomiast po prostu po to, żeby go czytali. Obok copywritera pojawia się często też SEO copywriter. Ten z kolei zajmuje się tworzeniem treści głównie na potrzeby Internetu i z ukierunkowaniem na pozycjonowanie. SEO copywriter może być copywriterem, jak również copywriter może być SEO copywriterem. Wszystko zależy od tego, z czym dana osoba się bardziej utożsamia i czym się zajmuje.
- SEO copywriter pisze zazwyczaj precle, teksty zapleczowe, teksty katalogowe, content na strony i artykuły.
- Copywriter zajmuje się też oprócz wyżej wymienionych też namingiem, ofertami handlowymi, sloganami itp. albo wyłącznie tym.
Nie są to sztywne zasady. Znam osobiście SEO copywriterów, którzy zajmują się wyłącznie tworzeniem artykułów i contentu na blogi i takich, którzy nie odmówią ani precla, ani zlecenia na hasło reklamowe.
Różnica jest tylko taka, że SEO copywriter musi rozumieć i umieć wdrożyć zasady SEO, natomiast od copywritera się tego nie wymaga, jeżeli nie tworzy treści, które mają wpływać na pozycjonowanie. Rozumiesz? Ok., przechodzimy dalej.
Czym zajmują się copywriterzy i SEO copywriterzy?
Na to pytanie odpowiedziałam po części wyżej. Jednakże zdaje sobie sprawę, że możesz nie rozumieć do końca tych określeń. Zanim zaczniemy, musisz poznać trzy skróty, którymi będę się posługiwać.
- ZZS – znaki ze spacjami.
- Słowo/fraza kluczowa – słowo/słowa, które mają być dla danej firmy/strony pozycjonowane i które podlinkujemy. Jeżeli sklep AGD chce być w Google na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania słowa „lodówka”, to takie słowo kluczowe pozycjonuje.
- Anchor – opis, który pojawia się w linku zamiast adresu strony. Przykładowo zamiast www.grawitacje.pl/forum/ umieszczam w tekście taki zapis: forum copywriterów. Jeżeli klikniesz tekst, to zaprowadzi Cię on na podlinkowaną w nim stronę.
- Precle (teksty typu pressel page) – są to najczęściej krótkie (1000-2000 zzs) teksty, które umieszcza się na stronach typu pressel pages. W treści takiego tekstu zamieszcza się słowa lub frazy kluczowe w anchor tekstach. Precle to słabe jakościowo strony, na które wrzuca się teksty po to, by zwiększyć ilość linków do pozycjonowanych stron. Każdy tekst pressel musi mieć tytuł, określoną objętość, odpowiednio rozmieszczone frazy i właściwą ilość tych fraz. Te parametry określa zazwyczaj klient. Precle SEO są prostymi, poprawnymi ortograficznie, stylistycznie i interpunkcyjnie tekstami o niskiej wartości merytorycznej.
- Teksty zapleczowe – takie treści trafiają na tzw. zaplecza pozycjonerskie, czyli strony o lepszej jakości niż pressel page. Zaplecza są zazwyczaj tematycznymi i zadbanymi stronami, przez co umieszczenie na nich tekstów z linkami, daje lepsze rezultaty w pozycjonowaniu. Objętość tekstu zapleczowego to zazwyczaj 2000-3000 zzs. Tekst zapleczowy ma tytuł, odpowiednią ilość fraz, które są właściwie rozmieszczone i większą od precla wartość merytoryczną. Teksty zapleczowe są czymś pomiędzy tekstami pressel a wartościowymi artykułami.
- Opisy do katalogów – zwane potocznie katalogami, to krótkie opisy stron internetowych lub firm, w których zastosowano słowa/frazy kluczowe i które publikuje się na stronach, które nazywamy katalogami stron internetowych. Opisy do katalogów są krótkimi formami. Zazwyczaj od 300 do 1000 zzs. Jednakże powinny cechować się marketingowym zacięciem.
Pozostają nam jeszcze artykuły, content na strony (treść stron), slogany reklamowe, oferty handlowe i naming (nazwy). Większość z tych określeń z pewnością znasz.
Kiedy piszę o pracy copywritera czy SEO copywritera nie mam na myśli osób, które dorabiają sobie na pisaniu po godzinach. Jeżeli mówię „copywriter”, mam na myśli osobę, która tworzy teksty na co dzień. Czy to zawodowo, czy jako stały element zarobkowania. Nie mam tu na myśli osób, które napisały w życiu 3 teksty ani takich, które piszą coś raz na pół roku. Copywriting to branża, która ciągle się rozwija, która jest bardzo dynamiczna. Jeżeli chcemy nazywać się copywriterem, to musimy być ciągle na bieżąco. Musimy zajmować się pisaniem przez cały czas.
Dobra, mam nadzieję, że rozumiesz już mniej więcej założenia tego zawodu. Teraz przechodzimy do zasadniczej części.
Jak zostać copywriterem/ SEO copywriterem?
Nie ma szkół średnich, które przygotowują do zawodu copywritera. Nie ma też copywriterskich studiów. Moim zdaniem copywriterem trzeba się po prostu urodzić. Musisz mieć tę wrodzoną zdolność formułowania zdań. Taki wrodzony polot i przede wszystkim chęć do tego, żeby szlifować swoje umiejętności. Zanim zostaniesz copywriterem, musisz wcześniej coś pisać. No bo jak inaczej sprawdzisz, czy to potrafisz, czy nie. Niektórzy piszą opowiadania do szuflady, inni prowadzą bloga, a jeszcze inni szukają szczęścia w konkursach literackich lub smarują młodszemu rodzeństwu wypracowania do szkoły. Jeżeli chcesz zająć się copywitingiem tak na poważnie (zarobkowo i na stałe), to masz dwie drogi:
- Albo zatrudniasz się z tymi umiejętnościami w jakiejś gazecie lub redakcji portalu i szlifujesz warsztat.
- Albo szukasz zleceń na własną rękę.
Jedno i drugie może być trudne dlatego, że nie masz doświadczenia. Jednakże z dwojga złego najlepszy będzie sposób drugi. Teraz jest wiele miejsc, które pozwolą Ci nie tylko doskonalić umiejętności i zdobywać doświadczenie, ale i zarabiać.
- Możesz zarejestrować się na portalu com i zacząć od pisania tekstów preclowych, zapleczowych i opisów do katalogów.
- Możesz też takie same treści sprzedawać przez portal pl. Z tym że tutaj nie wykonujesz pracy zleconej przez kogoś, ale tworzysz tekst na samodzielnie wymyślony temat i sam określasz jego cenę. Niestety nie oznacza to, że ktoś go kupi.
Zleceń na własną rękę możesz poszukiwać na portalach takich jak:
- forum.optymalizacja.pl
- textbookers.pl
- grawitacje.pl/forum/
- gieldatekstow.pl
Jest jeszcze kilka miejsc, w których pojawiają się zlecenia dla copywriterów, ale te wymienione powyżej dają największe możliwości w tym zakresie. Czasami oferty tego typu pojawiają się też na OLX czy na innych portalach ogłoszeniowych. Warto je śledzić. Tym bardziej że na początku bardzo trudno jest znaleźć zlecenia. W tym pomoże Ci:
Budowanie portfolio copywritera
Jakieś portfolio mieć musisz. Czy to w postaci strony internetowej, kreatywnego CV czy po prostu, jako próbki tekstów, które możesz przesłać do wglądu. Zachowuj na dysku wszystkie teksty, jakie kiedykolwiek stworzysz. Klienci bardzo często oczekują tekstów próbnych. W ich kwestii masz dwie drogi:
- Napisać nowy tekst od podstaw i (być może) znaleźć się w sytuacji, że Twoja próbka zostanie wykorzystana przez zleceniodawcę, a Ty nigdy nie dostaniesz za nią pieniędzy.
- Podesłać klientowi któryś z tekstów stworzonych wcześniej (najlepiej z tej samej tematyki).
W pierwszym przypadku tracisz czas, a często też pieniądze. W drugim tracisz jedynie kilka sekund/minut. Nie powiem Ci, jak powinno wyglądać portfolio copywritera. To płynna kwestia. Stwórz je po prostu tak, żeby było estetyczne i konkretne.
Jeżeli masz już doświadczenie, a pisanie idzie Ci dobrze, to możesz wysłać swoje CV do firm zajmujących się SEO. Umiejętne zaprezentowanie swoich możliwości może dać Ci etat albo chociaż stałe, dodatkowe zlecenia na zasadach umowy o dzieło.
Na czym powinien się wzorować przyszły copywriter?
Nie będę podawała Ci przykładów konkretnych tekstów, bo w sieci masz ich wiele. Jeżeli chcesz zobaczyć, jak wyglądają konkretne rodzaje treści, to odwiedź podane przeze mnie strony:
Opisy do katalogów:
Noemix.pl
KolekcjonerPolski.pl
DarmowyKatalog.pl
Teksty preclowe:
24artykuly.pl
publikuj.org
dobre-artykuly.pl
Teksty zapleczowe:
artelis.pl
eioba.pl
blogi (nawet nie wiesz jak wiele blogów to w rzeczywistości zaplecza)
Zobacz, w jaki sposób pisane są te teksty, jakie wspólne elementy w nich występują. Jakie jest średnie nasycenie frazami, jak są one rozmieszone, jak konstruowane są tytuły i tak dalej. Człowiek uczy się przez naśladownictwo. Jeżeli umiesz kogoś naśladować, to dalszym krokiem jest tworzenie własnej ścieżki postępowania.
Książki dla copywriterów
Przeczytaj przynajmniej kilka książek branżowych. Zrozumiesz dzięki nim, jak to wszystko działa, na czym należy się koncentrować, a czego unikać. Polecam Ci przede wszystkim:
- Sekrety warsztatu legendarnego copywritera – Claude Hopkins
- Scientifing Advertising – Claude Hopkins
- Profesjonalne tworzenie tekstów do Internetu – Joanna Wrycza-Bekier
- Content marketing po polsku – Barbara Stawarz
- Copywriting internetowy – Maciej Dutko
- Sztuka pisania perswazyjnych tekstów – Piotr R. Michalak, Jakub Woźniak
- Jak sprzedawać słowem? – D. Jędrzejewska, R. Niemczyk
- Social media start – Jason Hunt
- Jak czerpać zyski ze swojego bloga? – Darren Rowse, Chris Garrett
- Hipnotyczny marketing – Joe Vitale
Czy nadaje się na copywritera?
Nie wiem. Nie znam Cię. Żeby odpowiedzieć na to pytanie, musiałabym zobaczyć Twoje teksty. Musiałabym przyjrzeć się sposobowi konstruowania zdań, interpunkcji, ortografii, kreatywności. Ty też nie ocenisz siebie obiektywnie. Tak się po prostu nie da. Dlatego też daj swoje teksty do oceny komuś z zewnątrz, najlepiej komuś z branży. Wrzuć je do działu na moim forum. Konkretne tutaj: https://grawitacje.pl/forum/Forum-ocena-tekstow_30. Profesjonalni copywriterzy przyjrzą się Twoim tekstom i podpowiedzą Ci, co robisz źle i jak to zmienić.
Jeżeli chcesz być copywriterem, musisz koniecznie posiadać pewien zestaw cech. Moim zdaniem są nimi:
- Odpowiedzialność – jeżeli podejmujesz się jakiegoś zadania, to musisz wykonać je nie tylko dobrze, ale i na czas.
- Energia – nie ma nic gorszego niż nudny copywriter. Jeżeli piszesz tak, że nawet dziecko z ADHD zasypia, to nie nadajesz się do tego. No po prostu się nie nadajesz. Chyba że weźmiesz się za siebie, strzelisz sobie jakąś kawę i poczytasz trochę fachowej literatury.
- Kreatywność – podkreślam to zawsze; copywriter musi być kreatywny. Gdy szukam nowego pracownika lub stażysty, to komunikuje zawsze jasno, że nie wymagam do kandydata doświadczenia ani wiedzy z zakresu copywritingu. Chce tylko, żeby ta osoba była kreatywna, tryskała energią i miała ortografię, interpunkcję i stylistykę w małym palcu.
- Znajomość języka – bez tego nie pojedziesz. Jeżeli walisz byki, to copywriterem nie będziesz. Wróć, jak nauczysz się wszystkich zasad.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jaki powinien być copywriter, zapraszam Cię do tego wpisu: Dobry copywriter. Co prawda mowa w nim o profesjonalistach, ale ten tekst na pewno będzie pomocny.
Jak „robimy” copywriterów w GRAWITACJACH?
Mój obecny Junior SEO Copywriter nie wiedział o copywritingu nic w dniu, kiedy do mnie przyszedł. Nie miał zielonego pojęcia o rodzajach tekstów, o pozycjonowaniu ani o prawach, jakimi rządzi się Internet czy content w ogóle. Umiał, a raczej umiała tylko poprawnie pisać i to dość wolno. Po 3 miesiącach jest całkiem fajnym SEO copywriterem. Co prawda ma jeszcze braki i te nie znikną pewnie w ciągu kilku miesięcy, ale jest już naprawdę dobrze.
Piszę o tym dlatego, że możesz zostać copywriterem, jeżeli masz podstawy. Zaangażowanie, chęć do nauki, znajomość zasad pisowni i motywację do tego, by przelewać myśli i wiedzę na wirtualny papier, a kiedyś może nawet na billboardy w największych miastach. Musisz przygotować się na ciężką pracę. Może nawet na nieprzespane noce, kiedy deadline (termin oddania zamówienia) będzie się zbliżał. Być może nie raz trzaśniesz klawiaturą o podłogę i nie raz zaklniesz na własną ignorancję. Na tym to właśnie polega. To nie jest łatwy kawałek chleba. To praca, w której tworzysz, a nie odtwarzasz. To tak, jakby codziennie piec w cukierni nowe ciastko. Z nowego przepisu i z równą niewiadomą efektu.
Zdaję sobie sprawę z tego, że nie wyczerpałam tematu i nie była to kompletna instrukcja tego, jak zostać copywriterem. Niemniej podstawy już masz. Wiesz, z czym to się je, czym musisz się cechować i gdzie zacząć. Odsyłam Cię też do innych teksów na tym blogu. Z nich dowiesz się o copywritingu jeszcze więcej.
Bycie copywriterem to cudowne zajęcie, ale tylko dla tych, którzy to czują. Dla tych, którzy kochają uczucie klawiatury pod palcami. Nie dla tych, którzy myślą tylko o zarabianiu lub o „odbębnieniu” tych kilku godzin. To nie na tym polega. Copywriting i SEO copywriting to w pewnym sensie sztuka, a przecież nie każdy może być artystą.
