Dobry copywriter – jak pracuje i jak go znaleźć?

Budujesz serwis internetowy, tworzysz bloga, stronę firmową lub treść do materiałów reklamowych i… stajesz w miejscu. Okazuje się, że trzeba stworzyć treść, a Ty nie umiesz, nie chcesz lub nie masz czasu tego robić? Wyjściem z takiej sytuacji jest dobry copywriter. Nie jakiś tam copywriter, nie pseudo copy tylko dobry, naprawdę dobry copywriter. Pomyślisz, że łatwo się mówi, no bo jak dzisiaj znaleźć kogoś, kto wpisywałby się w to określenie i po czym go poznać? Tak się składa, że wiem i chętnie Ci to zdradzę.

Nieważne czy szukasz copywritera, czy sam nim jesteś. Przeczytaj do końca, a pewne kwestie staną się jaśniejsze.

dobrycopywriter

Dobry copywriter, czyli kto?

 

Żeby łatwiej było zrozumieć, jaki powinien być doby copy, trzeba spojrzeć na całe zagadnienie oczami klienta. Przypuśćmy, że jesteś klientem, który poszukuje dobrego copywritera. Naprawdę zależy Ci na tym, żeby znaleźć kogoś, z kim od samego początku złapiecie wspólny język i kto wykona dla Ciebie dokładnie to, czego chcesz. Jako klient oczekujesz zapewne, żeby copywriter był:

  • Solidny
  • Terminowy
  • Dokładny
  • Pomysłowy
  • Kontaktowy i dostępny
  • Skuteczny

Takie są oczekiwania niemalże każdego klienta. Wynika z tego też jasno, jaki powinien być dobry copywriter. Pozwól jednak, że wytłumaczę powyższe cechy trochę dokładnie tak, żebyś już nigdy nie pomylił się podczas wyboru kogoś, komu chcesz powierzyć tworzenie treści.

  1. Solidny copywriter – mianem solidności określamy typowo ludzkie podejście do pracy i szacunek do tego, co się robi. Solidny copy to osoba, której możesz powierzyć zadanie bez obawy o to, czy zostanie w ogóle wykonane i czy będzie to wykonanie wedle Twoich potrzeb, czy sugestii. Solidny copywriter nie wyśle Ci plagiatu ani nie doprowadzi do załamania nerwowego. Będzie Ci z nim dobrze, jakkolwiek by to nie brzmiało.
  1. Terminowy copywriter – w GRAWITACJACH termin jest dla nas świętością i dla copywritera, którego wybierzesz, także powinien być. Całkiem zrozumiałe jest, że wymagasz określonego terminu. Każdy żyje dzisiaj na wysokich obrotach i jeden dzień, nawet godzina są czasami tak cenne, że nie można sobie pozwolić, żeby czekać na odebranie zlecenia. Terminowość to jeden z ważniejszych aspektów, jakimi cechuje się dobry copywriter. Jeżeli ktoś powie Ci, że zlecenie będzie gotowe w środę, a dostajesz je w piątek bez wcześniejszej informacji i porozumienia, to szukaj kogoś innego. Jeżeli dany copywriter zawiódł raz, to może zrobić to po raz kolejny.
  1. Dokładny copywriter – taka bestia copywritingu przywiązuje uwagę do szczegółów i tworzy treść dokładnie według wytycznych. Jeżeli jako klient chcesz 3 fraz kluczowych w tekście, to taki copywriter nie wstawi dwóch ani pięciu, on wykona zlecenie dokładnie według wymagań. I to się chwali. Oczywiście istnieje jeden wyjątek od tej reguły. Jeżeli ten copy ma wystarczającą wiedzę i doświadczenie i zauważy, że dana specyfikacja nie będzie korzystna, powinien Cię o tym poinformować i zaproponować rozwiązanie. Jeśli zostanie przez Ciebie przyjęte, to być może dostaniesz tekst inny, niż pierwotnie zakładałeś, ale za to będzie lepszy. To też się chwali.
  1. Pomysłowy copywriter – właściwie tłumaczenie takiego połączenia jest niepotrzebne. Każdy copy musi być pomysłowy. Kreatywność powinna płynąć w żyłach copywriterów jak rwący potok. Kiedy zatrudniasz copywritera, wymagaj od niego inwencji, niecodziennych rozwiązań, energii. On nie może powielać w nieskończoność utartych schematów. Jego zadaniem jest tworzyć, a tworzenie wymaga otwartego umysłu i tej iskry bożej, dzięki której powstają rzeczy piękne i skuteczne.
  1. Kontaktowy i dostępny copywriter – nie ma się co oszukiwać, z copywriterem po prostu musisz się dogadać. On musi chcieć z Tobą rozmawiać, musi wychodzić z inicjatywą kontaktu, dopytywać, nawet zawracać Ci gitarę wtedy, kiedy zależy od tego dobro projektu. Musi też odpisywać na e-maile i odbierać telefony. Jeżeli nie odbiera, powinien oddzwaniać. Ty, jako klient masz prawo na bieżąco wiedzieć, jak postępują prace i tego też wymagaj. Ja rozumiem, że proces twórczy wymaga skupienia i czasami odcięcia się od świata, ale kiedy copywriter nie odpowiada Ci przez 2-3 dni, a Ty nie wiesz, co się dzieje, to pora poszukać innego.
  1. Skuteczny copywriter – to, że copy coś dla Ciebie stworzył, nie oznacza wcale, że trzeba go już tylko pocałować w czółko i zapłacić fakturę/rachunek. Treści, które tworzy copywriter, muszą być skuteczne. Muszą wywoływać emocje, ciekawić. Słowem muszą spełniać swoje zadanie.

Wielu z tych rzeczy nie dowiesz się, póki w praktyce nie będziesz miał kontaktu z danym copywriterem. Czasami już wstępna faza kontaktu pozwala wychwycić i ocenić pewne aspekty. Jeżeli to jest jasne, to przechodzimy do drugiej części. 🙂

Jak znaleźć dobrego copywritera?

 

znaleźćcopywritera

Dobry copywriter jest teraz jak krowa na Saharze. Niby możliwe, ale mało kto widział. I nie chodzi nawet o to, że ludzie nie potrafią pisać czy kreatywnie myśleć. Potrafią, ale trudno jest im spełnić jednocześnie pozostałe wymagania. Do szukania copywritera można wykorzystać przynajmniej kilka portali internetowych, stron i grup na Facebooku, a także dziesiątki (setki?) stron z ofertami samych copywriterów. Na pozór mogłoby się wydawać, że sprawa nie jest trudna. Wchodzisz, oglądasz, wybierasz i zamawiasz. Aleeeee nieeee. To nie jest takie proste.

Drogo czy tanio – cennik copywritera

 

Nie będę przekonywała Cię do tego, że bardziej opłaca się zapłacić za teksty więcej, a dobry copywriter to taki, który zażąda pięć razy tyle, co inni. Sam dobrze wiesz, jaki jest Twój budżet i oczekiwania. Idealnie byłoby, gdybyś mógł znaleźć złoty środek, ofertę nie najtańszą, ale też nie przesadnie drogą. Cennik copywritera to sprawa bardzo nieskonkretyzowana. Każdy ustala go samodzielnie, więc trudno jest powiedzieć obiektywnie ile co kosztuje. Zapłać tyle, ile możesz.

Wypróbuj copywritera

 

Zleć treści jednej, dwóm czy pięciu osobom. Porównaj jakość, termin, zadowolenie ze współpracy. Nie ma złotego środka na to, żeby znaleźć kogoś idealnego ot tak. Jednym klientom udaje się to za pierwszym podejściem, inni natomiast tracą czasami wiele czasu i nerwów, zanim trafią do nas. 🙂

Dobry copywriter – najlepiej z polecenia

 

Mnóstwo klientów trafia do agencji GRAWITACJE z polecenia. Czytam:

„Dzień dobry Pani Kingo, dostałem namiar od Iksa Iksińskiego i chciałbym zlecić…

To o czymś świadczy. Świadczy przede wszystkim o tym, że ktoś był zadowolony z naszych usług. Nie poleca się nikogo wtedy, kiedy ta osoba/firma nie sprostała oczekiwaniom. Najlepiej jest więc wykorzystywać kontakty do copywriterów, których ktoś polecił. Jeżeli nie masz nikogo, kto współpracował z dobrym copywriterem, sprawdź opinie na stronach internetowych, Oferii lub Facebooku. Oczywiście patrz na nie zawsze z dystansem. Nie kieruj się opiniami, które ktoś zamieścił na forum internetowym, o ile nie możesz zweryfikować tego, czy są one autentyczne. W dobie tak szeroko zakrojonego marketingu szeptanego można napisać dosłownie wszystko. Nie możesz tego łykać zbyt łatwo.

Dobry copywriter to osoba, z którą będziesz mógł współpracować miesiącami, a nawet latami i nigdy nie będziesz musiał się bać o swoje zlecenie. Jeżeli trzeba będzie coś poprawić, dobry copywriter się tym zajmie. Jeżeli coś okaże się nie skuteczne, dobry copywriter zmieni strategię. Pamiętaj, że płacąc za usługi, masz prawo wymagać, żeby z danym copy współpracowało Ci się dobrze.

Jeśli poszukujesz copywritera, liczą się dla Ciebie terminy, skuteczność i przyjemna współpraca – zapraszamy do kontaktu. W GRAWITACJACH najważniejsza jest dla nas obopólna satysfakcja, a tą można uzyskać tylko wtedy, kiedy dobrze wykonuje się swoje zadania.