Masz stronę i duma Cię rozpiera, ale ludzie z niej po prostu uciekają? Google Analytics pokazuje, że czas spędzany na stronie to maksymalnie kilka sekund. Co jest grane? Gdzie popełniasz błąd i jak przekuć tę porażkę w sukces? Dobra strona www powinna zatrzymywać. Skoro Twoja tego nie robi, to zrozum od razu, że nie jest dobra.
Jeśli to jest już jasne, to przejdźmy dalej i dowiedzmy się, co jest z nią nie tak. Niektóre powody są bardzo oczywiste, np. content marketing poziom gleba lub chorały gregoriańskie w tle.
Dlaczego strona www nie interesuje klientów?
1. Strona długo się wczytuje
Twój (daj Boże) przyszły klient otwiera stronę i czeka. Mija 5 sekund. Mija 10, 15 i 20. Dalej nie musisz liczyć. Jego już nie ma i nie wiadomo, czy kiedykolwiek go jeszcze zobaczysz. Strona musi się wczytywać szybko. Trzeba ją „odchudzić”. Zoptymalizować kod i zmniejszyć wagę zdjęć.
2. Nie odpowiada na zapytania i potrzeby klientów
Ci użytkownicy, którzy trafią na Twoją stronę z wyszukiwarki, chcą od Ciebie jednego. Chcą odpowiedzi na swoje zapytania. Jeżeli jej nie znajdą, (bo Ty nie wiesz, jak pisać wartościowe teksty na stronę), to sobie pójdą. Mało tego, będą jeszcze źli, bo znowu dali się złapać tej podstępnej wyszukiwarce.
Dlatego nie ma sensu pozycjonować strony pod frazy, które nie dotyczą jej zawartości. Tak samo, jak nie pozycjonuje się jej „na wyrost” pod ofertę, której jeszcze nie masz.
3. Ma przestarzały design
Wyobraź sobie taką scenkę. Szukasz salonu fryzjerskiego w swoim mieście i wchodzisz na pewną stronę. Tam natomiast:
-
Piękna pani w wykarbowanych ala lata ‘90 włosach.
-
W tle za panią meblościanka z Kalisza.
-
Na pani płaszcz z PEWEX-u.
-
Pod panią napis: Hit salonu – najnowszy trend „na pudla”
Wiesz, co ja wtedy myślę? Że ta strona była założona, opłacona na 5 tysięcy lat do przodu i zostawiona, a może się jakoś sama uaktualni.
Twoim ostatecznym celem nie jest rozśmieszanie klientów ani powodowanie u nich wytrzeszczu oczu. Ostateczny cel to sprzedać im coś, a w taki sposób tego nie zrobisz.
4. Trudno się po niej poruszać
Nie ma nic gorszego, niż strona www, którą ktoś na siłę starał się przerobić na wielki serwis. Najczęściej taki, który jest maksymalnie nieczytelny i na którym nic nie można znaleźć. Uprość stronę. Pomyśl tylko, żyjemy teraz szybko, a wszystko chcemy mieć na już. Użytkownik nie ma czasu, żeby przebijać się przez meandry Twojej strony. Chce szybko znaleźć to, czego potrzebuje.
5. Jest wypełniona fatalnymi treściami
Teksty strony internetowej to gwóźdź do trumny wielu firm. Niby wszystko jest ok. Niby ładnie, niby dobrze, ale użytkownik zaczyna czytać, a w jego głowie pojawia się złowieszczy obraz. Ten człowiek widzi, jak z braku laku prezes firmy zlecił napisanie tekstów swojemu dziecku. No i maluch napisał w przerwie między przedszkolem a trzecią zmianą spodenek. Pisanie tekstów na strony www to odpowiedzialne zadanie. Nie powierzaj tego komuś, kto Cię ośmieszy.
6. Wygląda nieprofesjonalnie
Elementów, które świadczą o braku profesjonalizmu, może być wiele. Strona się rozjeżdża, grafiki na siebie nachodzą lub zastosowano różne fonty. Tak nie wygląda strona poważnej firmy. Tak nie prezentuje się ktoś, kto ma wiele do zaoferowania.
7. Jest przeładowana reklamami lub dekoracjami
Wchodzisz na stronę, a ta wygląda jak choinka. Reklama na reklamie, szlaczki, kolorki i ozdobniki. Nie tędy droga. Nie zmuszaj użytkownika do wysiłku. On ma w swoim życiu dosyć informacji i bodźców. Twoja strona nie może „dawać po oczach” w taki sposób. Chcesz więcej wyjaśnień? Przeczytaj książkę „Nie każ mi myśleć” autorstwa Steve’a Kruga.
8. W tle gra muzyka
Ilu ludzi, tyle gustów muzycznych. Jak duże jest prawdopodobieństwo, że trafisz z muzyką w gust wszystkich albo chociaż większości? Baaaardzo małe. Twoja strona nie powinna odtwarzać automatycznie muzyki, bez względu na to, jak bardzo korci Cię ten pomysł. Taka funkcja może się na niej pojawić, ale odtwarzanie powinno nastąpić wtedy, gdy użytkownik tak zdecyduje. Nie chodzi tylko o rodzaj muzyki. Czasami sytuacja po prostu nie pozwala użytkownikowi na urządzenie dyskoteki, bo jest np. w autobusie, na uczelni albo w pracy.
9. Brakuje jej aktualizacji
Użytkownik wchodzi na Twojego bloga lub stronę firmową i widzi ostatni wpis z datą sprzed dwóch lat. To go odstrasza. On nie chce korzystać z nieaktualnych stron. Jeżeli nie masz czasu na publikowanie, to zleć prowadzenie bloga copywriterowi albo usuń daty ze strony. Z tym że pod kątem Google lepiej byłoby, gdybyś jednak aktualizował stronę co jakiś czas.
10. Nie dopasowuje się do wielkości ekranu
Żyjemy w czasach, w których responsywne strony www są cacy, a nieresponsywne bee i tego się trzymajmy. Ruch z urządzeń mobilnych jest coraz większy. W niektórych przypadkach znacznie przewyższa ruch z desktopów. Nie pomijaj tego, bo pomijasz wtedy tysiące, a może nawet miliony swoich potencjalnych klientów.
11. Obfituje w błędy ortograficzne
Widziałam ostatnio sklep internetowy, który był piękny, funkcjonalny i w ogóle naj, ale w tekstach byk na byku byka poganiał. Błędów nie mogą zawierać nawet najprostsze teksty SEO pod pozycjonowanie, a co dopiero content strony. Użytkownicy to widzą. To ich razi. Powiedzmy to sobie dosadnie: kto chce kupować u ludzi, którzy nie znają dobrze nawet swojego ojczystego języka? Jeżeli nie idzie Ci pisanie tekstów, to zleć to tym, którzy się na tym znają.
12. Zawiera nieprawdziwe informacje
Niesprawdzonymi albo – co gorsza – fałszywymi informacjami możesz sobie bardzo zaszkodzić. Zanim teksty będą opublikowane, trzeba je sprawdzić pod kątem prawdziwości informacji. Wystrzegaj się publikowania danych wyssanych z palca i obietnic bez pokrycia.
Sukces strony www zależy od jej treści, wyglądu i funkcjonalności. Na dobrą stronę składa się zespół czynników, które dają oczekiwany efekt tylko wtedy, gdy będą ze sobą zgrane.
Jeżeli nie umiesz stworzyć strony, zleć to webmasterowi. Gdy nie umiesz pisać, znajdź copywritera. Jeśli nie umiesz przygotować obrazów, poszukaj grafika z prawdziwego zdarzenia. Potrzebujesz jakości, a nie półśrodków.
