Content marketing – jak pisać superwartościowe artykuły na bloga?

Marketing treści, zwany również content marketingiem to sztuka wydobywania z bloga tego, co najlepsze. Z pomocą tej strategii zaczniesz tworzyć treści, które będą kochane przez wyszukiwarkę. Będą też niezwykle przydatne dla użytkowników i często udostępniane. Jeżeli zastanawiasz się, jak pisać artykuły na bloga, to poniższe wskazówki z pewnością okażą się pomocne.

Content marketing na blogu w praktyce

 

content

  1. Rozpoznaj odbiorcę swoich treści

 

Wypadłoby dowiedzieć się jak najwięcej o grupie docelowej, do której kierujesz swoje treści. Grupa docelowa to nic innego, jak grupa ludzi, którzy są potencjalnie zainteresowani Twoimi artykułami a tym samym też produktami czy usługami. Nie zawsze cały blog tworzony jest dla takiej samej grupy docelowej. Jeśli nie wiedz jak pisać artykuły na bloga dla konkretnej grupy, to zastanów się, czego Ty poszukujesz, będąc użytkownikiem zaawansowanym, początkującym, rozwijającym się itd.  Np. prowadząc bloga o uprawie roślin, zamieszczasz porady zarówno dla zaawansowanych ogrodników, jak i tych, którzy dopiero zaczynają zajmować się uprawą. Tak naprawdę każdy z tych postów powinien charakteryzować się innymi cechami. Jeśli Twój artykuł ma być skierowany dla konkretnych ludzi, to używaj wyrażeń, jakie są im znane. Pomyśl, czym mogą interesować się osoby w Twojej grupie docelowej i jakie trudności przez nimi stoją, a później znajdź rozwiązanie dla tych problemów.

 

  1. Zainteresuj czytelnika

 

Tytuł artykułu jest najważniejszą kwestią, od której musisz wyjść. Tutaj zastosowanie mają dwie strategie: albo nadajemy przyciągający uwagę tytuł (kontrowersyjny, śmieszny, straszny), albo staramy się opisać zagadnienie w słowach kluczowych. Tekst, który czytasz, jest połączeniem słów kluczowych, które odpowiadają tematyce, jak również hasłem, które w pewnym sensie przykuwa wzrok. Pisząc o najnowszym kosmetyku na zmarszczki, możesz użyć jednej z tych dwóch technik lub połączyć je w jedno.

Przykład:

  • Odkryto najskuteczniejszy krem na zmarszczki. Działa od pierwszego użycia. (tytuł przyciągający uwagę).
  • Nowy krem xxx firmy xxx. Innowacja na naszym rynku. (tytuł ze słowami kluczowymi, w tym wypadku nazwa produktu).
  • Krem XXX jest tak skuteczny na zmarszczki, że działa od pierwszego użycia. (mix powyższych metod).

Pierwsza wersja sprawdzi się na blogu, który ma już dużo stałych czytelników i który posiada w sieci dużo linków. Drugi sprawdzi się w miejscu, które nastawione jest przede wszystkim na organiczny ruch z Google i wyszukiwanie konkretnej frazy. Trzeci natomiast bierze pod uwagę oba sposoby pozyskiwania użytkowników.

 

  1. Zatrzymaj uwagę czytelnika

 

Co z tego, że ktoś trafił na Twój artykuł, który opatrzony jest świetnym tytułem, skoro kontynuacja tego artykułu będzie nudna i zabraknie obietnicy uzyskania jakiejś korzyści? Pamiętaj: ludzie przeglądają strony internetowe po to, żeby zdobyć informacje. Ciekawe, świeże newsy, które ubrane są w estetyczną formę i przez cały czas utrzymują jego uwagę. Jeśli rozpoczniesz od flaków z olejem, nici z content marketingu.

 

  1. Sformatuj swój artykuł

 

Twój post nie może być jednym, długim ciągiem zdań bez żadnego formatowania. Powód jest prosty, o ile taki układ sprawdza się w przypadku dokumentów drukowanych, o tyle w internecie już nie przejdzie. Użytkownicy przed rozpoczęciem czytania najpierw skanują wzrokiem tekst. Jeśli jest zbity w jedną bryłę, mało kiedy zaczynają go czytać. Jeśli jest podzielony na akapity, ma wypunktowania, listy, cytaty, pogrubienia i wygląda estetycznie, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że przeczytają go do końca. Zawsze staraj się używać w swoich treściach znaczników h1 (przynajmniej raz) h2, h3. Nagłówki i podtytuły mają bardzo istotne znacznie. Dobrze byłoby też umieszczać w nich słowa kluczowe opisujące dany temat. No właśnie, przejdźmy teraz do słów kluczowych.

 

  1. Stosuj słowa/frazy kluczowe z głową

 

Jeśli zdążyłeś zauważyć, frazą kluczową tego artykułu jest “jak pisać artykuły na bloga”. Zauważ, że treść ta występuje w adresie URL strony, w tytule posta, a także na początku treści, w środku (czyli powyżej) i wystąpi również na końcu w wersji odmienionej. Taka ilość słów kluczowych jest absolutnie wystarczająca i nie powoduje, że tekst jest sztuczny. Jeżeli zaczniesz wstawiać słowa kluczowe zbyt często, to osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego.

 

– Po pierwsze Twój artykuł będzie się czytało trudniej, a użytkownik odniesie wrażenie, że pisał go jakiś bot.

– Po drugie artykuł taki nie będzie się dobrze pozycjonował.

– Po trzecie możesz dostać nawet filtra lub bana od Google za keyword stuffing (upychanie słów kluczowych).

Musisz stosować frazy kluczowe z głową, oszczędnie, a jednocześnie w takich miejscach, w jakich najbardziej przysłużą się Twojemu blogowi. Jeżeli nie wiesz, czym są słowa i frazy kluczowe, dodam krótko, że są to te słowa, które najlepiej charakteryzują Twój blog i które określają treść, jaką zawiera. W przypadku bloga motoryzacyjnego może być to np. tuning opla, w przypadku kosmetycznego; domowa maseczka itd.

online-marketing-1246457_640

  1. Content to nie tylko treść

 

Czytając publikacje z zakresu content marketingu czy copywritingu można odnieść wrażenie, że content to jedynie słowa, które składają się na bloga. Nie jest to prawda. Contentem mogą być też ciekawe zdjęcia, grafiki, infografiki czy filmy. Im bardziej urozmaicony będzie Twój blog, tym lepiej postrzegać będą go zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek. Co jakiś czas możesz opublikować post typowo fotograficzny albo ciekawą infografikę, która będzie udostępniana i to też będzie działanie content marketingowe.

 

  1. Przekazuj wartościowe informacje

 

Twoje artykuły nie mogą być laniem wody. Muszą być unikalne i przekazywać konkretną wiedzę. Bez tego ani rusz. Bezwzględnie zakazany jest plagiat, sztuczne “nadmuchiwanie tekstu”, żeby tylko był dłuższy i pisanie o niczym. Każdy artykuł musi mieć wartość. Po przeczytaniu go użytkownik musi mieć świadomość, że dobrze spożytkował swój czas. Im więcej informacji zdobędzie, tym lepiej Ty osiągniesz swój cel (budowanie wizerunku, zwiększanie liczby udostępnień itd.).

 

  1. Obserwuj trendy i inspiruj się

 

To, co dzieje się aktualnie, zawsze jest na czasie i zawsze znajdzie swoich odbiorców. Znacznie łatwiej jest znaleźć czytelników na posta o najnowszej grze na Xboxa, niż o badaniach psychologicznych, jakie były wykonywane przed wojną. Jeśli piszesz o danej tematyce, to bądź cały czas na bieżąco z nowinkami, a dasz swoim czytelnikom to, czego szukają. Inspiruj się innymi blogami, serwisami informacyjnymi, czy zagranicznymi stronami. Jeżeli konkretna informacja po raz pierwszy pojawi się właśnie na Twoim blogu – sukces masz w ręku. Będzie nim duża ilość odwiedzin, komentarzy, udostępnień (o ile reklamujesz swojego bloga).

 

  1. Możesz pisać dłuższe treści

 

Content marketing zakłada, że jeśli treść jest naprawdę wartościowa, to artykuł może być długi. Zwróć uwagę na tekst, który czytasz. Jesteś już na 9 punkcie, a ilość treści, jaką do tej pory przeczytałeś, jest znacznie większa, niż ma to miejsce w przypadku standardowych tekstów w sieci. Mimo to czytasz dalej. Dlaczego? Bo to, czego się dowiadujesz, ciekawi Cię i stanowi dla Ciebie wartość. Jeżeli więc zaczniesz pisać naprawdę wartościowy artykuł, nie obawiaj się, że będzie zbyt długi. To nawet dobrze. Na koniec nie zapomnij wezwać czytelnika do działania. Zadaj pytanie, które sprowokuje pozostawienie komentarza do wpisu lub daj do zrozumienia, że czytelnik może Cię polubić na FB lub subskrybować Twojego bloga. Po takiej dawce informacji zrobi to chętnie.

 

  1. Twórz treści, które mają wzięcie

 

W przypadku content marketingu kilka rodzajów treści ma szczególnie duże powodzenie. Są nimi:

  • Zbiory wartościowych wypowiedzi z danego tematu (np. cytaty ekspertów);
  • Porady krok po kroku lub popularne ostatnimi czasy DIY;
  • Recenzje produktów;
  • Zestawienia i porównania.

Takie treści uznawane są przez użytkowników za wartościowe, a tym samym doskonale wpisują się w ideę marketingu treści. Na swoim blogu z powodzeniem możesz pisać posty, które będą cechować się właśnie takim charakterem.

Pisanie artykułów na bloga to często trudne zadanie. Wymaga czasu, wiedzy i zaangażowania. Ale znajomość powyższych zasad i wdrożenie ich w życie może sprawić, że Twój blog będzie jeszcze wartościowszy. Będzie czytany z prawdziwą przyjemnością a stąd już tylko krok do sukcesu.

Podobało się? Nie bądź gapa – polub lub udostępnij. 😉